Battlestar Galactica

Zasnovana na čuvenom serijalu naučne fantastike, društvena igra Battlestar Galactica je jedna od intenzivnijih i napetijih igara u kojima možete da se oprobate. Igra je zapravno toliko dobro osmišljena da je seriji privukla ljude koji je inače nisu gledali, niti imaju naročito interesovanje za naučnu fantstiku. U svetu društvenih igara postoji nepisano pravilo – igre rađene po licenci ne zavređuju previše pažnje. Battlestar Galactica je igra koja je ovo pravilo zauvek relativizovala.

Galaktika je igra za tri do šest igrača. Na kutiji je naznačeno da partije traju od dva sata do pet sati. Istina je da će vam biti potrebno malo više vremena da biste odigrali prve partije. Posle tog početnog perioda upoznavanja sa igrom i pravilima prosečna partija će vam trajati oko dva i po sata. U svojoj suštini ova igra pripada grupi kooperativnih igara u kojima svi za stolom igraju protiv igre. U slučaju Galaktike, ovaj koncept se proširuje ubacivanjem izdajnika, igrača čija je uloga da osujeti ostale „saigrače“ za stolom. Na taj način igrači se faktični dele na dva tabora. U prvi spadaju svi oni koji preuzimaju uloge ljudi. Njihov cilj je da pobegnu Sajloncima i da se dokopaju mitološke planete Zemlje. Na drugoj strani se nalaze igrači koji dobijaju uloge Sajlonaca, robota koji su se okrenuli protiv svojih ljudskih tvoraca. Njihov cilj je da spreče ljude u naporima da stignu do svog cilja. Ko pripada kom taboru i koliko izdajnika – Sajlonaca – ima u partiji je određeno kroz broj igrača. Budući da ostali igrači za stolom neće znati da li ste vi čovek ili robot prerušen u čoveka, tokom najvećeg dela partije vladaće atmosfera napetosti i nepoverenja.

Pošto ste saznali da li ste od krvi i mesa ili od čipova i kablova, biraćete s kojim likom igrate. Likovi su podeljeni u nekoliko grupa (političare, pilote, inžinjere) i svaki od njih poseduje određene veštine. Na osnovu ovih veština dobijaćete karte uz pomoću kojih ćete određivati kako će se partija razvijati. Svaki od likova ima određene prednosti kao i mane koje su bazirane na stvarima i događajima iz serije. Na primer, ko igra sa Laurom Rozlin će morati da troši svoje kartice veština kako bi aktivirala određenu prostoriju na tabli jer pati od neizlečive bolesti. Takođe, u zavisnosti od toga koji su likovi u igri, neki od igrača će dobiti titule. U pitanju su titule predsednika i admirala koje omogućavaju nosiocu titule da drastično utiče na razvoj igre. Na ovaj način, odabir likova postaje jako bitan. Političari poput Laure Rozlin neće moći da sednu u vajper i da se bori u svemiru. Piloti neće moći da popravljaju oštećene delove Galaktike. Od igrača se zahteva taktičnost i uravnotežena podela uloga. Od toga kojim veštinama raspolažete zavisi kako ćete odgovoriti na izazove koje igra stavi pred vas.

Tabla igre je podeljena na nekoliko delova. Prvi deo predstavlja brod Galaktiku, na kojoj će većina igrača provoditi najviše vremena. Galaktika je podeljena na prostorije. Svaka od ovih prostorija ima svoju svrhu. Tako će igrač koji dođe u hangar moći da sedne u vajper i da se prebaci u borbu protiv Sajlonaca koji napadaju brod. Igrač koji dođe do mašinstva će moći da popravlja oštećeni deo broda. Ko ode do komunikacija moći će da upravlja civilnim brodovima. Naravno, sve pod pretpostavkom da raspolažete određenim karticama, odnosno veštinama. Prostor oko Galaktike je podeljen na osam sektora na koje se postavljaju civilini brodovi, vajperi, sajlonski lovci i ratne krstarice. U ovim sektorima se igrači bore protiv neposredne pretnje sajlonskih napada kako na Galaktiku tako i na civilne brodove. Drugi deo table je brod „Colonial One“, na kome će igrači vreme provoditi igrači u ulogama političara. Postoji deo table koji je namenjen i igračima koji otkriju da su Sajlonci. Preko ovog dela table Sajlonci će moći da upravljaju brodovima koji napadaju Galaktiku, upravljaju jedinicama koji uspeju da se ukrcaju na Galaktiku, kao i da izazovu svoje suparnike igranjem takozvanih super kriza. Pored ovih delova, postoje pomoćni delovi table na kojima će svi moći da prate sa koliko vajpera i izviđača raspolažu igrači, kao i koliko sirovina i stanovništva je ostalo na raspolaganju ljudskim igračima.

Igra je podeljena na poteze. Na svom potezu igrač vuče karte odgovarajuće veštine u zavisnosti s kojim likom igra. Postoje pet različitih veština: vođstvo, politika, inženjerstvo, taktičnost i letenje. Ove kartice imaju svoj efekat i svoju snagu označenu brojem. Pošto je vukao kartice veštine, igraču stoje na raspolaganju dve akcije. Igrač može da odigra pozamašan broj različitih stvari na svom potezu. Od menjanja broda na kojem se nalazite, preko davanja izvršnog naloga drugom igraču, pa sve do borbe sa nadolazećim sajlonskim lovcima postoji čitava lepeza izbora. Šta ćete raditi na svom potezu zavisi od situacije u kojima se nalazite i od veština kojima raspolažete. Kada odradite sve što ste želeli na svom potezu izvlačite kartu krize.

Krize predstavljaju tačku oko koje se okupljaju svi igrači. Na ovim kartama je naznačeno koje su veštine potrebne da bi se kriza prevazišla, jačina krize kao i posledice uspešnog odnosno neuspešnog razrešenja krize. Kada se izvuče ova karta, igrač koji je kartu izvukao otkriva sadržinu karte. Igrači onda biraju da li će uopšte pokušati da se obračunaju sa krizom. Ukoliko se odluče na nedelovanje, trpe štetne posledice krize. Ukoliko, pak, odluče da se uhvate u koštac sa krizom igrači ulažu svoje veštine kako bi se kriza prevazišla. Svako ko želi da učestvuje u rešavanju krize dodaje karte veštine na gomilu tako da ostali ne vide šta su od karata uložili. Takođe, na ovu gomilu se dodaju i dve nasumične karte iz špila kartica veština, tako da nikada do kraja neće moći da se sazna ko je šta od karata dao. Ukoliko zbir na karticama veština bude isti ili veći od zadate jačine krize, ljudi su uspeli da preguraju krizu. Ukoliko zbir na karticama bude manji od zadate jačine, ljudi će morati da trpe štetne posledice krize. Bitno je napomenuti da ubacivanjem kartica veština koje nisu naznačene na krizi, igrači zapravo oduzimaju od svog zbira. Na primer, kriza koja nosi ime „Informisanje javnosti“ će zahtevati političke veštine i veštine vođstva. Ukoliko se na gomili nađe karta taktične veštine, ona će uvećati težinu krize. Na ovaj način se pruža mogućnost igračima koji igraju kao Sajlonci da iz senke podrivaju svoje „saigrače“ koji igraju u ulozi ljudi. Postoji posebna vrsta kriza – napadi Sajlonaca, takozvane invazije. Na ovim krizama će biti naznačeno u kojim će se delovima table oko Galaktike pojaviti sajlonski brodovi i gde će civili biti postavljeni. Tako se tabla postavlja za borbu u svemiru. Ishod borbe između ljudskih pilota i sajlonskih napadača odrediće se igranjem kartica veština i bacanjem kockica. Na nekim krizama će se naći posebno obeležje koje označava da se ljudi približavaju svom cilju. Otkrivanjem kriza i njihovim razrešenjem se igra razvija. Način na koji se krize razrešavaju u suštini određuje ishod partije.

Ljudi će pobediti ukoliko se, posle određenog broja skokova, domognu Zemlje. S druge strane, Sajloncima je stavljeno na raspolaganje više načina na koji mogu da pobede. Ukoliko u borbi unište Galaktiku, ukoliko nateraju ljude da iscrpe svoje sirovine, ukoliko pobiju civile – pobediće Sajlonci. Neka vas ovo ne zavara. Činjenica da Sajlonci mogu da pobede na nekoliko načina, a ljudi samo na jedan ne znači da će Sajloncima biti lakše da ostvare svoj zadatak. Naprotiv, igrajući Battlestar Galacticu stekao sam utisak da je Sajloncima teže da ostvare pobedu.

Battlestar galactica definitivno nije igra za početnike. Zahteva taktičnost, moć ubeđivanja, debele živce i veštinu blefiranja iskusnog pokeraša. Pravila igre su jasno napisana i detaljna, tako da ne postoje rupe u pravilima. Ipak, zbog svoje složenosti, predlažem svima koji igraju prvi put da nađu nekoga ko je ranije igrao Galaktiku kako bi lakše shvatili pravila i način na koji se igra. Komponente su odličnog kvaliteta i izdržljivosti. Iako ovo nije najlepša igra na svetu, tabla je pregledna i svi za stolom sa lakoćom mogu da prate šta se dešava i gde se ko nalazi.

Ono što ovoj igri manjka u izgledu, nadomešćuje se vrhunskim sadržajem. Svaka odluka koja se za stolom donese ima težinu i ostavlja traga na dalji razvoj partije. Svaki detalj je na izvestan način bitan i doprinosi atmosferi i kvalitetu igre. Od početka pa sve do kraja partije bićete suočeni sa manjkom prostora za manevrisanje i suočeni sa žrtvama koje svesno morate da napravite kako biste se dokopali svog cilja. Raspravljanje o tome da li i kako određenu krizu treba rešiti trajaće u nekim slučajevima i po desetak minuta. Budući da igrači dobar deo partije neće znati kome mogu da veruju svaka reč će se pažljivo odmeravati. Oni koji budu igrali na strani ljudi otkriće da svaki potez ima dobru i lošu stranu. Upiranje prstima u one za koje mislite da su Sajlonci uneće neizvesnost u igru. Toliko, da postoji mogućnost da oni koji su zapravo Sajlonci mogu da puste da se ljudi međusobno rastrzaju i samounište. U svemu ovome, igra savršeno preslikava seriju po kojoj je i napravljena.

Ako se pređe preko činjenice da igra može da deluje odbojno početnicima zbog svoje složenosti i osrednjeg izgleda, malo šta se istinski može zameriti ovoj igri. Kao i u svim kooperativnim igrama, sreća igra pozamašnu ulogu. U Galaktiki se to oslikava kroz vrstu i redosled kriza koje izvlačite. Ako vam se karte tako poklope da se nađete u nerešivoj situaciji, nikakve veštine neće moći da vam pomognu. Ipak, ovo se dešava zaista retko i lako se prevazilazi dobrim mešanjem karata.

Ovo je zaista sjajna igra u kojoj su mehanike i tema savršeno ukomponovane. Ne morate da budete fan serije Battlestar Galactica da biste uživali u ovoj igri. Ali, ukoliko niste gledali seriju ova igra će vas nagnati da je odgledate.